Kokemuksia.fi kertoo puolueettomasti yritysten asiakkaiden palvelukokemukset. Lue lisää.

TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI

Lue lisää

Robottipuhelulla mainio vaikuttavuus jäsenistöön

Suomen Ekonomit kokeilivat automaattipuhelua jäsenistönsä tavoittamiseen. PostNord Strålfors toteutti heille noin 10 000 jäsenen kontaktoinnin. Paitsi tulokset, niin myös jäseniltä tullut palaute on ollut poikkeuksellisen positiivista.

Suomen Ekonomit on kauppatieteellisen yliopistotutkinnon suorittaneiden sekä alan opiskelijoiden oma liitto. Muun muassa edunvalvontaa ja vaikuttamistyötä tekevällä järjestöllä on tällä hetkellä noin 55 000 jäsentä.

Kontaktointi osa isompaa muutosta

– Me teimme tänä syksynä isomman laskutusjärjestelmämuutoksen ja siinä yhteydessä halusimme viestiä jäsenistöllemme sähköisen jäsenmaksulaskutuksen vaihtoehdoista, kertoo järjestön viestintäpäällikkö Ida Levänen.

Laskutusjärjestelmämuutoksessa kumppanina toimi PostNord Strålfors, jolla oli tarjota uudenlainen vaihtoehto jäsenviestintään.

– Haluamme tavoittaa jäsenistöämme monikanavaisesti, ja tämä automaattipuhelu oli siihen mielenkiintoinen kokeilu. Tavoitteemme oli saada jäseniämme vaihtamaan laskutustapaa paperilaskusta sähköisiin vaihtoehtoihin, e-laskuun tai MobilePay-maksuun,  Levänen muistelee.

Robotti, mutta oikealla ihmisäänellä

Automaattipuhelu tarkoittaa käytännössä sitä, että jäsenelle soittaa robotti, johon on etukäteen suunniteltu ja ääninäytelty puheet. Puhelun vastaanottaja etenee puhelussa puhelimensa numeronäppäimillä. Käsikirjoituksen ja ääninäyttelyn ansiosta robottipuhelu kuulostaa oikealta ihmiseltä.

– Se toimii vähän kuin automaattiseen palvelunumeroon soittaminen, mutta toisinpäin. Sinä olet se kenelle soitetaan, Levänen hymyilee.

Automaattipuhelun etu on helppo skaalautuvuus. Suomen Ekonomien kampanjassa soitettiin läpi noin 10 000 jäsentä. Heille kaikille soittamiseen ihmisvoimin olisi mennyt aika paljon aikaa. Nyt kokonaisuus käsikirjoituksineen, ääninäyttelemisineen ja puheluineen oli ohi muutamassa viikossa.

Yllätti positiivisesti

– Olin itse vähän skeptinen aluksi koko ajatukseen, mutta yllätyimme positiivisesti. Jäsenistön joukossa tämä puhelu otettiin erittäin hyvin vastaan. Olemme saaneet positiivista palautetta ja jopa sometägäyksiä jäseniltä, että loistavasti järjestetty, Levänen iloitsee.

Puhelukampanjan aikana tavoitetuista jäsenistä noin 30% päivitti laskutustapansa. Leväsen mukaan tämä on paljon parempi tulos kuin mitä odotettiin.

– Me saimme niin hyviä tuloksia, että aiomme käyttää automaattipuheluita jatkossakin. Panostimme myös puhelun kohteena olevan viihtymiseen, ja palautteen perusteella onnistuimme siinä hyvin. Puhelun ei tulisi olla liian tylsä kokemus vastaanottajalle, Levänen kertoo.

– Voin suositella PostNord Strålforsia kumppaniksi tällaiseen projektiin. Projektinjohto oli hyvää, saimme ihmiset kiinni tarvittaessa ja käyttöönotto oli helppo, Levänen päättää.

PostNord Strålfors kehittää ja tarjoaa viestintäratkaisuja, joiden avulla yritykset voivat luoda vahvempia ja tiiviimpiä suhteita asiakkaisiinsa ja yhteistyökumppaneihinsa.
Katso yrityksen tiedot

Lähetä viesti

    Saitko hyvää palvelua?
    Kerro se meille.

    Ilmianna yritys, josta sinulla on hyviä kokemuksia

    Kiitos viestistasi!
    Palaamme assian mahdollisimman pian.