TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääSalomaa Yhtiöt on Suomen suurin markkinointialan yhtiöryhmä. Kaikki yhtiöt ovat hyvin autonomisia, mutta taloushallinnon järjestelmien ja toimintatapojen yhtenäistämiselle tunnistettiin selkeä tarve. Syksyllä 2017 taloushallinnon palvelut päätettiin ulkoistaa Azetsille, joka pystyi ottamaan nopealla aikataululla haltuun hyvin monenkirjavan yhtiöryhmän.
Salomaa Yhtiöiden seitsemän yritystä työllistävät tällä hetkellä noin 400 ammattilaista.
– Kaikilla yhtiöillä oli hieman erilainen tapa toimia. Jos katsotaan asioita talouden näkökulmasta, niin meillä oli erilaisia järjestelmiä ja erilaisia laskentakäytäntöjä, kertoo Salomaa Yhtiöiden CFO Henna Lehtinen.
Yhteisten järjestelmien ja toimintatapojen puute loi tarpeen yhtenäistämiselle. Syksyllä 2017 Salomaa Yhtiöt harkitsi eri vaihtoehtoja, joita olivat käytännössä joko toiminnan kehittäminen sisäisesti tai palveluiden ostaminen ulkopuoliselta toimijalta.
– Taloushallinto ei kuitenkaan ole se meidän liiketoimintamme ydin. Ulkoistamalla pystymme keskittymään entistä paremmin liiketoiminnan tukemiseen, Lehtinen toteaa.
– Päädyimme ulkoistamaan talouden palvelut aina ostolaskujen käsittelystä ja kirjanpidosta tilinpäätöksiin ja palkanlaskentaan. Kumppanin valinnassa meille oli tärkeää se, että uskoimme Azetsin voivan ottaa haltuun nopealla aikataululla tämän meidän monenkirjavan yhtiöryhmämme, Lehtinen hymyilee.
“Pystymme luottamaan siihen, että kun asioita käydään tällä viikolla läpi, niin vielä ensi viikolla tai ensi kuussakin joku tuntee ja muistaa ne. Se on todella iso asia.”
Yksi Azetsin valintaan vaikuttaneista tekijöistä oli myös yrityksen koko. Koska Azets on iso toimija, on sillä varmasti haluja ja resurssia esimerkiksi teknologisten innovaatioiden hyödyntämiseen. Innovaatiot näkyisivät varmasti myös kasvavana automaation määränä ja palvelun laadun parantumisena.
– Erityisen kivaa on ollut se, että vaihtuvuus meidän Azetsin tiimissämme on ollut lähes olematonta. Olemme tutustuneet toisiimme ihmisinä. Pystymme luottamaan siihen, että kun asioita käydään tällä viikolla läpi, niin vielä ensi viikolla tai ensi kuussakin joku tuntee ja muistaa ne. Se on todella iso asia.
– Kyllähän tässäkin asiakaskohtaamisessa ihmiset ja viestintä ovat pääosassa, Lehtinen kiteyttää.